mandag den 20. januar 2014

Mount Kenya og en masse andet fedt

Wow hvor er der sket meget siden sidst jeg har skrevet. Derfor bliver det nok også et lidt langt indlæg det her. Jeg har lånt søde lærkes computer, til at skrive dette indlæg, så jeg har æ, ø og å – wuhu!
Jeg har det rigtig godt og vi hygger os og har det så sjovt her på platformen. Vi griner rigtig meget, det er virkelig fedt. Det er lidt mærkeligt, at halvdelen af tiden her på platformen allerede er gået. Heldigvis er de fleste med på, at vi mødes på Zanzibar efter vi har haft de tre måneder i familierne og vores frivillige arbejde, så det er dejligt.

I tirsdags var vi ude at observere på en lokal skole, som vores lære James har været med til at starte op. Det var en sjov oplevelse. Undervisningsformen er meget anderledes, end hvad vi er vant til i Danmark. Mig og tre andre var inde i en 4. klasse som havde science. De lærte om tænder i den time vi observerede. Meningen var, at vi skulle observere tirsdag og så selv undervise dem i en lektion om onsdagen.
De 46 elever i klassen sad på små bænke helt klemt sammen og nogle kunne ikke engang være der, så de måtte stå op. De havde meget respekt for læreren – de stillede sig op da hun kom ind i klassen og sagde alle godmorgen til hende i kor. De satte sig først ned, da hun gav dem lov. Det meste af undervisning foregik på den måde, at hun sagde noget og så gentog eleverne i kor det hun lige havde sagt. Til sidst skulle de bruge deres pause på, at skrive dét ned i deres notesbøger som læreren havde skrevet på tavlen i løbet af timen.
Efterfølgende gik vi tilbage på platformen og planlagde vores undervisning til næste dag. Vi ville lære dem ”hoved, skulder, knæ og tå” sangen, snakke om forskellige kropsdele og lære dem ”du skal klappe hvis du er i godt humør” sangen.
Undervisningen gik godt dagen efter, selvom de allerede kendte sangene. Måske forstod de ikke helt, alt hvad vi sagde, men det var sjovt at prøve og få en lille forsmag på det, vi kan komme ud for, når vi skal lave vores frivillige arbejde.

Tirsdag aften havde vi BBQ-night, vildt læks! Det var burgere med friske grøntsager og en ægte hakkebøf- hvad siger i så?! Vi lavede selv maden og gik og hyggede hele aftenen. Vi lavede så meget guacamole, ati tror det er løgn. De har de vildeste avokadoer hernede – mums! Efter vi havde spist, legede vi gæt og grimasser. Det var en rigtig dejlig aften!

Torsdag skulle vi lave en workshop med nogle af de lokale afrikanere. Det var meget inspirerende. Vores workshop handlede om seksualitet, og vi havde arrangeret det på den måde, at vi havde skrevet nogle forskellige statements op på store papirer, og derefter skulle de stille sig på en lang linje, hvor den ene ende var enig og den anden ende var uenig og midten var hverken eller. Derefter snakked vi om, hvorfor man havde stillet sig dér hvor man havde. Det var sjovt at se hvor uenige, men også hvor enige vi danskere og afrikanerne kunne være. Jeg tror at alle fik noget godt ud af det.


Nå så kom Mount Kenya turen. Puha siger jeg bare!! Mount Kenya er Afrikas 2. højeste bjerg. Det er 5000 meter højt og vi skulle bestige det over tre dage. Vi var ni der tog af sted på turen, de andre tog paa safari i stedet for. Det venter amanda og jeg med, til vi kommer til Tanzania - der kommer vi jo til at bo rigtig taet paa nogle af de bedste safariparker der er i Afrika.
Første dag gik vi ni kilometer. Det tog ca. fire timer. Det var lidt hårdt, for det var virkelig varmt. Stigningen var ikke så hård på første dag. Vi ankom til old moses camp kl. ca. 16 om eftermiddagen – en lille hytte, men meget hyggeligt. Der var desværre kun otte senge på vores meget lille værelse, så Amanda og jeg måtte dele en meget hård seng. (okay, er tilbage paa afrikaner computer nu) Saa ingen af os fik sovet saa meget den nat, ogsaa fordi det var sindsygt koldt om natten, fordi det var hoejt oppe.
Vi fik mega laekker morgenmad da vi skulle op naeste dag: aeg, pandekager, poelser og the. Vi skulle gaa 14 km paa anden dag. Vi skulle igennem tre dale, det var virkelig smukt. Denne dag var ogsaa haardere end den foerste. det gik op ad meget af tiden og der er jo ikke saerlig meget ilt i luften, naar man er saa hoejt oppe. De tog os ca. ni timer at gaa de 14 km og saa naaede vi til det smukkeste sted, hvor vi skulle sove.
Vi blev vaekket kl. 2.30 den nat og skulle bestige det sidste og helt klart det haardeste stykke. Vi gik i moerke 5 km naesten lodret op med vores pandelamper. Det var helt vanvittigt altsaa. Jeg fik desvaerre rigtig meget hoejdesyge og foelte jeg skulle besvime tre gange fordi jeg var saa svimmel. Jeg naegtede bare at give op - jeg var ikke gaaet saa langt, for saa ikke at naa toppen. Der var heldigvis en rigtig soed guide med, som hjalp mig og sagde, jeg skulle gaa rigtig langsomt, ellers ville jeg ikke kunne komme hele vejen op. Det var meget mere udfordrende end jeg havde regnet med. Vi skulle klatre paa klipper, og der var nogle steder, hvor det var meget vigtig man var fokuseret, for hvis man faldt, ville man altsaa doe. Saa langt ned var der.
Vi naaede heldigvis alle toppen kl. 6-6.30 og saa den smukkeste solopgang jeg nogensinde har set. Den rus man fik, da vi endelig naaede toppen var fantastisk. Det er det vildeste jeg har proevet i mit liv. Nok baade det vaerste og det bedste jeg har proevet. Jeg faeldede ogsaa en lille taare da vi kom op, fordi det havde vaeret saadan en stor udfordring, og jeg endelig havde klaret det!
Efter vi havde staaet deroppe skulle vi ned af bjerget igen, og det var da godt nok en mindst ligesaa stor udfordring som det var at komme op! Det var ikke sjovt. Mine knae gjorde sindsygt ondt, og man faldt hele tiden, fordi der laa smaa sten over det hele. Der var saa stejlt ned, at vi havde svaert ved at forestille os, at vi hvde gaaet op ad der! Det var jo ogsaa blevet lyst da vi gik ned. Turen ned foeltes virkelig lang, men efter ca. 2,5 timer naaede vi ned til det sted, vi sov 2. nat. Her fik vi en virkelig tiltraengt morgenmad, inden vi skulle gaa de sidste 14 km tilbage til den camp vi havde sovet i den foerste nat. Det var bare en virkelig haard dag. Mine knae gjorde saa ondt og vi ville bare gerne hjem. Vi blev koert de sidste ni km ned ad bjerget. Det var dejligt! Vi gik naesten 50 km paa tre dage. Det var tre vilde dage! Det var saa haardt, men efter den tur foeler jeg, at jeg kan klare naesten alt. Jeg er ret stolt over mig selv, og over alle de andre der var med paa turen. Det var en vild fed oplevelse at faa sammen.

I dag har jeg vaeret noedt til at holde en "sygedag", fordi min krop simpelthen er saa udkoert efter bjergbestigningen. Mine knae goer rigtig ondt og min venstre fod er haevet virkelig meget op, saa jeg ikke kan gaa paa den - oev. Det er som om der er kommet noget vaeskeindsamling i den og den er ret roed, men jeg haaber det er bedre imorgen!

Ellers har vi det alle rigtig godt. Jeg nyder at vaere her!

Kram

Her er lidt billeder fra den sidste uge:

Charles og Jonathan til BBQ-night

















1 kommentar:

  1. Hey Frodo!!!!
    Hvor er det bare skønt at følge med på din blog!
    Hvilket "rejseselskab/organisation" rejser du med? Jeg sidder nemlig også selv og kigger på rejser lige i øjeblikket :)
    Kys møs fra Martine <3 <3

    SvarSlet