søndag den 12. januar 2014

En masse oplevelser!

Pyha hvor er der sket meget de seneste dage! Der er saa meget jeg har lyst til at fortaelle om, men det er ret svaert, for lige meget hvor meget jeg forklarer om det, vil det nok ikke kunne forstaas som det praecis er i virkeligheden! Bare den koeretur fra platformen til Nanyuki by i matatuerne, ville jeg kunne snakke om i timevis tror jeg. Vi oplever saa meget hele tiden og jeg er bare saa glad for, at jeg har nogle vildt dejlige mennesker at opleve det hele med. Det er dejligt at maerke alle er begyndt at falde paa plads her - inklusiv mig selv. Jeg vil alligvel proeve at fortaelle lidt om de seneste dage.

Undervisningen er rigtig spaendende og jeg kan godt foelge med selvom stort set alt foregaar paa engelsk - jeg laerer nye ord hver dag - skoent! Vi er paa en masse udflugter og laerer om en masse forskellige ting, der er relevant for vores senere ophold. Deres kultur er jo virkelig anderledes i forhold til vores. En af vores laerer hedder James. Han er vild soed og mega sej og er villig til, at dele ud af en masse historier. Han er masai, men er kun ca. 160 cm og lidt smaatyk (masaierne er kendt for, at vaere hoeje og tynde). Han har to koner - den foerse valgte hans far til ham og den anden valgte han selv, men han elsker dem begge lige hoejt. Han bor ikke med nogle af dem, men er ved dem lidt paa skift. James' far havde selv 12 koner, saa James har 25 soeskende han kender til. Det er ikke saa normalt, at man har flere koner i dag, men det er ret sjovt at hoere om!

I torsdags legede vi med de lokale boern i omraadet, de er saa soede og virkelig dejlige at vaere sammen med! Vi sjippede, dansede, kastede med boldt, spillede fodboldt og en masse andre ting med dem - det bliver spaendende naar jeg skal ud paa boernehjemmet.
I fredags var vi ude at besoege nogle i lokalomraadet og se hvad de arbejde med. Det var lidt haardt. En mor sad med sit barn paa armen og havde en form for baal, for at lave kul hun kunne saelge. En saek med 90 kg kul i kunne hun saelge for 1000 kenyanske shillings - det svarer til ca. 70 danske kroner. Hun kunne lave 4 saekke paa en maaned. En anden huggede sten til firkanter saa man kunne bygge med dem - han fik 50 kenyanske shillings pr. sten - det svarer til ca. 3,5 danske kroner. Det er lidt vildt.
Senere var vi ude i slummen inde ved byen. Det var ogsaa noget af en oplevelse! Hver gang vi er paa "tur", bliver vi delt op i mindre grupper og har en guide med hver, som er kendt i det omraade vi besoeger. Vores guide boede i slummen, saa vi kom foerst paa besoeg i hans lille vaerelse. Saa satte han lige Natasja cd'en paa og begyndte ellers at fortaelle om alt muligt. Virkelig speciel oplevelse at sidde i Kenya og hoere Natasja. Jeg havde faktisk svaert ved, at koncentrere mig om, hvad han sagde, fordi jeg kun kunne hoere Natasjas stemme.

De fleste af os besluttede at blive inde i byen den aften saa vi tjekkede ind paa et lille hotel inden vi tog ud og spise. Det var en sjov oplevelse. Vi bestilte 8 kilo koed (meget af det var ben, fedt og sener som skulle skaeres fra), nogle madpandekager, noget spinat og kaal og noget tomatsalat med roedloeg. Der gik halvanden time foer vi fik maden - det er jo african time - og saa intet bestik, saa vi valgte at goere det paa deres maade, og spise med fingrene. Det var rigtig laekkert i forhold til, at vi faar boenner baade til frokost og aftensmad her paa platformen. Det var ogsaa vildt laekkert at faa noget friskt! Efter et kvarter kom de for at tage vores tallerkner og selvom mange af os stadig var igang med at spise, tog de bare tallerknerne. Saa vi maatte ligeforklare dem, at vi gerne ville spise videre. Vi gav hver ca. 35 kr. for maden ink. oel, som vi ogsaa alle havde bestilt.
Efter maden tog vi hen til en "club", hvor vi festede og blev lidt fulde - vi dansede med afrikanerdamer (afrikanske prostituerede) hele natten. Det var vildt sjovt og de var mega soede alle sammen. De har slet ikke det samme syn paa prostituerede her, som vi har derhjemme.
Efter tog vi en taxa til hotellet, for man maa ikke gaa ude naar det er blevet moerkt - ikke engang 200 meter. Det var dejligt at sove der. Vi gav havde der svarer til 70 kr. hver for at overnatte der, saa det var fint.
Naeste morgen spiste vi morgenmad paa en cafe som var mere vestlig. Vi fik frisk frugt og roeraeg - laeks laeks laeks!!!

I dag var vi en lokal kirke. Det var ogsaa e meget sjov oplevelse! Det ser helt anderledes ud end i Danmark. Egentlig er det bare en form for lerhytte med smaa baenke i. Den var fyldt helt op og gudstjenesten forgik paa en meget interresant maade. Der var masser sange og alt foregik paa swahili. Paa et tidspunkt spurge de os saa, om vi ville komme op og synge en sang, og det ville vi gerne, saa vi stillede os alle op og sang Buster sangen i kor. Det var rigtig hyggeligt.


Til morgenmad faar vi noget der hedder hirsegroed med vildt meget sukker i. Det er det eneste mad jeg har svaert ved at spise. Det er rigtig blevret og bare helt vildt soedt! Men jeg proever virkelig at vaenne mig til det. Jeg vil saa gerne kunne spise det mad de spiser her! Ellers er det som sagt mest bare boenner med ris, kartofler eller et eller andet andet. Det smager fint, men ikke af saa meget, og man savner virkelig nogle friske groentsager, men jeg klager ikke.

Amanda og mig er begyndt at loebe - det er sindsygt haardt, fordi vi bor i bjergene, saa der er ikke saa meget ilt i luften. Men der er rigtig smukt her, saa det vejer lidt op for det, og saa kommer vi jo i god form.

Der er rigtig varmt - faktor 50 er paa hele tiden.
I dag har jeg vasket toej som en aegte vaskekone!

Kram til jer :)


Nogle af de soede boern vi legede med


Boernene elsker mit haar. Mange vil gerne roere det, og saa begynder de bare at flette. Jeg tror det er fordi mit haar er saa langt som det er. De fleste her er nemlig skalede eller har virkelig kort haar


Et billede fra slummen i Nanuyki


Vores mad den aften vi blev i Nanuyki. Tjenerne foeslog, at vi skulle have 14 kg koed til 14 mennesker. Vi noejeds dog med 8 kg, og det var helt fint:)


Endnu et billede af maden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar